12 gondolat a távtanításról

A COVID-19 világjárvány miatt az iskolák bezárására kényszerültek világszerte 2020. márciusában. Magyarországon is kezdetét vette a tantermen kívüli digitális munkarend, a távtanítás digitális eszközökkel. Gondolatok tömörítve, a teljesség igénye nélkül:

  1. A digitális pedagógia magjából nem egy nap alatt lesz terebélyes tölgy. Adjunk időt, de kezdjük el gondozni a csemetét!
  2. Ne felejtsük: nem a technológia tanít, hanem a pedagógus! A digitális pedagógiában a hangsúly az utóbbin van.
  3. Analóg fából nem lehet digitális vaskarikát készíteni. Ne tanítsunk ugyanúgy, mintha az iskolában lennénk! Különösen nem úgy, ahogyan minket tanítottak.
  4. A digitális tanteremnek nincsenek falai, csak ablakai! Ezt érdemes figyelembe venni a távtanítás során, többen láthatnak, hallhatnak, mint gondolnánk. 
  5. Rengeteg technológiai megoldás van, ne vesszünk el a dzsungelben, inkább válasszunk néhány olyan eszközt, amely már bizonyított!
  6. Az iskolabezárások után garmadával jelentek meg jószándékú laikusok, valamint önjelölt szakértők is, akik linkhegyeket és tanácsokat osztanak úton és útfélen is. Kérjük olyan pedagógiai szakemberek, tapasztalt pedagógusok segítségét, akik már korábban is digitális pedagógiával foglalkoztak!
  7. A Facebook és a közösségi média nem tanításra és nem tanulásra való. Lehet olyan helyzet, amikor használjuk, de inkább keressünk más, az oktatásra kifejlesztett megoldást. Van bőven. 
  8. A közösségi médiában eleve nagyon sok az ellenőrizetlen információ, a kétséges tartalom, de az utóbbi időben nagyon sok olyan bejegyzés van, amelyek pedagógiai vagy akár jogi szempontból kétségesek. Legyünk óvatosak és szűrjünk!
  9. Az együttműködés a tantestületben most még fontosabb, mint eddig. Legjobb, ha az iskola egységes megoldásokat használ a tanulás támogatására és a távtanításra.
  10. Nemcsak a tanulás zajlik online térben, hanem a gyermekek is ott vannak. Vigyázzunk az adataikra, tartsunk tiszteletben személyiségi jogaikat és vigyázzunk mindannyiunk digitális épségére!
  11. A pedagógus nem jegyosztó gép, a tanuló a munkatársunk, nem a számonkérés és a tesztek, dolgozatok íratása a fontos, hanem az értékelés, főleg annak a fejlesztő, formatív formái.
  12. A távtanításban a tanár egy ablak a számítógépen. Mentsük meg a tanulók motivációját sokszínűséggel, kevés frontális helyzettel és próbáljuk ki a projekteket is, úgyis itt a Digitális Témahét (meghosszabbítva tanév végéig).

Sokan támogatják a pedagógusokat, én is egy ilyen csapat tagja vagyok, ajánlom a cikkeinket, webináriumainkat és közösségünket.