A tanár, mint csomópont

A hálózat azóta van, amióta emberek. A kapcsolatok és információk hálózata azonban azóta igazán izgalmas, hogy a technológia leigazolta és pályára küldte Internet nevű játékosát.

A konnektivizmus kapcsán, Duchon Jenő hasznos írásában a (tanulási) hálózatok csomópontjait több típusra osztja. Vannak statikus, dinamikus, önmagukat frissítő csomópontok és érzelemkeltő elemek is.

A tanulásban a tanár szerepe nagyon összetett és folyamatosan változik. Ez a változás persze nem egyenletes, így vannak tudós, színész, edző, apa stb. típusú tanárok. (A jelenlegi tanárképzést tekintve úgy írnám, hogy még vannak.)

A tanulási hálózat vagy a hálózati tanulás szempontjából azonban a tanár maga is egy csomópont. A tanár csomópontként befolyásolhatja a tanulók tanulási kapcsolatait, az információk áramlását és a „tanulói tudáshálók” bonyolultságát.

Statikus

A statikus csomópontként működő tanár tulajdonképpen az élő tankönyv. Lehet, hogy magánemberként webkettes típus, de del.icio.us azonosítóját nem viszi be az osztályterembe. Konstruktivista szempontból tudása önmagában stabil vagy csak tankönyvek tartják össze. A tanulási hálózatban a diákok számára ő egy olyan pályaudvar, ahova régi, megbízhatóan működő szerelvények futnak be, de induló vonatok nincsenek. Pedagógiai-módszertani szempontból esélyesek akár diákközpontú megoldások is, de erre kisebb az esély. Konnektivista szempontból a tanulók számára zsákutca.

Dinamikus

A dinamikus tanár-csomópont nyitott az újdonságokra, a diákok felé sok impulzust küld. Olyan pályaudvar, ahova a régi, megbízhatóan működő szerelvények mellett korszerűek is befutnak. A szerelvények között persze vannak hibásak, eltévedt fuvarok és szuper szállítmányok is. Ez a tanár valószínűleg nem riad vissza a számítógép használatától és attól sem, hogy a diákoknak a tudásösvényeket ajánljon a hálózati továbbhaladás elősegítése céljából. A pályaudvarról szerelvények nem, de egy-két buszjárat elindul. Konnektivista „együtthatója” közepes.

Önfrissítő

Az önfrissítő csomópont típusú tanár pedagógiai szempontból kísérletező, megújuló, az önképzésben aktív ember, maga is aktív tagja sok hálózatnak. Emiatt könnyen lehet, hogy digitális bevándorló státusza ellenére igazi közlekedési gócpont a diákok tanulási hálózatában. Folyamatosan változó, frissülő tudásimpulzusokat küld és segíti a „pályaudvar” kimenő forgalmát is. De ez egyáltalán nem biztos. Az is lehet, hogy önfrissítése nem terjed ki pedagógiai területre és csak magánemberként önfrissítő csomópont. Konnektivista szempontból akár olyan is lehet, mint a „dobogó szív”.

Bizonyára nincsenek tiszta típusok és a csomóponti jellemző garantáltan nem mutatja meg, hogy ki jó tanár és ki nem. De talán nem állunk messze az igazságtól, ha azt mondjuk: egyre több jó tanár a harmadik típusba tartozik.

Ez a pár gondolat csak megkarcolt néhány kérdést, másféle csomópontok is lehetnek. Szívesen veszem a kommenteket, hogy ezerfelé ágazzon ez az alapvetően kevéssé elágazó bejegyzés.

Reklámok

A tanár, mint csomópont” bejegyzéshez ozzászólás

  1. Érdekes gondolat. Én ugyan a tanulóhálózatot a tanulóközösségben az egyes tagok (tanulók és tanárok …. de akár szülök, tesók, stb. ha szociálisan kibővítem) saját személyes hálózatából épített hálózatát értettem. (Ami nem egyenlő az egyes hálózatok összes elemének bevételével.) Ugyanakkor ha magukat a tagokat tekintem csomópontnak (ha jól értem a gondolatmenetet) akkor abból csoportosítsuk a tagokat fenti szerint. Természetesen ebben az esetben ugye, a tanulókra is ugyanez a csoportosítás a jellemző, nem? Az önfrissítőnél pedig mindenképpen azt emelném ki, hogy nem belső állapotváltozás miatt változik, hanem a többi kapcsolódó csomópont okán 🙂

  2. A jó tanár mindig is változott a korral és sose elégedett meg a már megismert eszközök használatával. Ő az aki képes minden évben “újraírni” az óravázlatait és nem ijed meg, ha egy új eszközt kell megismernie.(az alulfizetett, túlterhelt pedagógus kártyát kijátszani nem ér.)
    Lépést tartani a korral nem könnyű, de szakadékot átugrani jóval nehezebb. Márpedig itt ugye erről beszélünk. Sokan kik megpróbálják úgy érezhetik, hogy talajt vesztettek és inkább visszatáncolnak. Nekik kell segíteni olyan könnyen használható egyszerű eszközökkel amik megnyitják és megmutatják az utat a jövő felé. Az az eszköz, mely “hú de bonyolult” érzést hagyja a felhasználóiban inkább árt mint használ. Ezek az eszközök ugyanis nem a szakadék szélességét mutatják meg, hanem annak mélységét.
    Lásd a BASIC vagy LOGO erénye épp abban rejlik, hogy úgy mutatja meg a programozáshoz, algoritmizáláshoz vezető utat, hogy közben nem kell megtanulnunk érthetetlen(gyakran félre fordított vagy rosszul elnevezett) fogalmakat. Csak leülsz és már megy is. “Print ‘hello'” vagy “előre 10” nem pedig http://snippets.dzone.com/posts/show/334 vagy http://www.javacoffeebreak.com/java101/java101.html.

    pp

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

w

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.