Fogalomtérképek az SDT-ben

A Sulinet Digitális Tudásbázis számos vonatkozásban más, mint a hasonló tartalomkezelők. Az egyik “másság” a fogalmak kezelésében érhető tetten. Az SDT-ben is vannak fogalomtérképek, mégpedig sok ezer darab.

A rendszerben levő leckék (foglalkozások) mindegyikéhez tartoznak fogalmak. A tartalomfejlesztőknek ki kell választaniuk olyan fogalmakat, amelyekre a készülő tananyag épít és olyanokat, amelyeket éppen ez a tartalom fog bevezetni. Ezeket a fogalmakat egy fogalomlistában hozzák létre egyenkét úgy, hogy definíciókat is készítenek hozzá egyszerű szöveg formájában.

Gyakori kérdés, hogy hány fogalom kerüljön egy ilyen listára? Persze több megoldás van. Ha túl sok fogalom van, akkor felmerül a kérdés, hogy mennyire érthető, átlátható, befogadható és beépíthető ennyi fogalom a diák számára. Ha túl kevés fogalom van, akkor felmerül a kérdés, hogy ér-e annyit a tananyag, hogy önálló foglalkozás (tanórányi) legyen.

SDT fogalomgráf

A fogalmakat a tananyag készítője kapcsolja össze és egy fogalomtérkép lesz belőle, melyet az SDT fogalomgráfnak nevez. A gráf éleire a kapcsolat típusa kerül, mégpedig az él iránya alapján. Például: a szabadesés —> gyorsulás között a “tulajdonság” a jellemző. (Mije a gyorsulás a szabadesésnek?) Fogalomtérképészeti szempontból itt olyan kérdések merülnek fel a tartalomfejlesztőkben, mint:

  • Mennyi kapcsolatot érdemes felvenni a fogalmak között? Ez annak tudatában fontos, hogy minden mindenhez kapcsolódik, így hamar kuszasággá tehető a gráf.
  • Lehet-e olyan fogalom, amely semmilyen másikhoz nem kapcsolódik? (Furcsa olyan foglalkozást elképzelni, ahol ilyen volna.)
  • Mit írjunk a kapcsolatokat jelképező nyilakra? Szabadon választott szövegeket? Egy gazdag készletből mazsolázzunk? Ragozunk? (Az SDT jelenlegi szakértői, mint én is, azt tanácsoljuk, hogy jobb egy készletből mazsolázni, ugyanis a már létező kapcsolattípusok könnyen előszedhetők a szerkesztés során.)

Nagyszerű lenne, ha a tanulók maguk készíthetnének ilyen fogalomgráfokat, mert nagyszerű foglalatosság. A tanároknak is jó agytorna, jó önellenőrzési, öndiagnosztikai lehetőség.

Az SDT egy másik szolgáltatása még inkább kisbaba. A fogalomkereső segítségével két vagy több fogalom beírásával a kapcsolatokat és a hozzájuk tartozó tartalmakat kereshetjük meg. Ez egyelőre kezdeti stádiumban van, nagyban függ a fogalmak közötti kapcsolatoktól, a már meglevő fogalomgráfok minőségétől.

SDT fogalomkereső

SDT fogalomkereső

SDT típusú tananyagot már most is bárki készíthet, bár nem egyszerű a tananyagszerkesztő eszköz használata. Ezzel az eszközzel lehet jelenleg is fogalmi térképeket készíteni.

További információ az SDT fogalmaival kapcsolatban itt található.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s